top of page
keyboard-498396.jpg

Ordlista

Arbetsmiljö

  • Den miljö som omger de anställda under arbetstid. Inkluderar fysiska, psykologiska och sociala faktorer som påverkar arbetstagarnas hälsa och välbefinnande.

 

Arbetsmiljöombud

  • En person utsedd av arbetstagarna eller deras fackliga organisation för att representera dem i frågor som rör arbetsmiljön på arbetsplatsen.

 

Arbetsmiljöpolicy

  • En officiell policy som definierar en organisations åtagande och tillvägagångssätt för att hantera arbetsmiljöfrågor.

 

Arbetsmiljöverket

  • Myndigheten som ansvarar för tillsyn och regler kring arbetsmiljön i Sverige. De ser till att arbetsgivare följer lagar och regler för en säker och hälsosam arbetsmiljö.

 

Arbetsskada

  • Skada eller sjukdom som drabbar en anställd till följd av arbetet eller arbetsförhållanden.

 

Ergonomi

  • Vetenskapen om arbetsanpassning till människans fysiska förutsättningar. Inriktad på att designa arbetsplatser, utrustning och arbetsuppgifter så att de matchar arbetstagarnas kroppsliga behov.

 

Föreskrifter

  • Detaljerade regler utfärdade av Arbetsmiljöverket som beskriver hur arbetsgivare och arbetstagare ska agera för att uppnå en säker och hälsosam arbetsmiljö.

 

Inspektion

  • Besök av en inspektör, vanligtvis från Arbetsmiljöverket, för att kontrollera att arbetsplatsen följer gällande arbetsmiljölagar och föreskrifter.

 

Inspektionsmeddelande

  • Information som skickas till arbetsplatsen före en inspektion. Det kan inkludera syftet med besöket, vilka områden som kommer att granskas, och vad arbetsgivaren behöver förbereda.

 

Preventivt arbetsmiljöarbete

  • Åtgärder och strategier som syftar till att förebygga arbetsrelaterade skador och sjukdomar innan de inträffar, genom kontinuerlig riskhantering och utbildning.

 

Riskbedömning

  • Processen att identifiera, analysera och bedöma risker som kan uppstå i arbetsmiljön. Detta är en central del av det systematiska arbetsmiljöarbetet.

 

Samverkan

  • Process där arbetsgivare och arbetstagare (ofta genom sina ombud) arbetar tillsammans för att förbättra arbetsmiljön.

 

Skyddskommitté

  • Ett organ på arbetsplatser med fler än 50 anställda, där representanter för arbetsgivaren och arbetstagarna diskuterar, planerar och följer upp arbetsmiljöfrågor.

 

Skyddsombud

  • En person utsedd av arbetstagarna för att företräda dem i arbetsmiljöfrågor. Skyddsombud har rätt att ingripa i situationer där de anser att arbetstagarnas hälsa och säkerhet är hotad.

 

Skyddsrond

  • Regelbundna kontroller av arbetsplatsen utförda av skyddsombud eller andra ansvariga för att identifiera och åtgärda potentiella risker i arbetsmiljön.

 

Systematiskt arbetsmiljöarbete

  • En obligatorisk process där arbetsgivaren systematiskt undersöker, bedömer, åtgärdar och följer upp arbetsmiljöfrågor för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet.

 

Tillbud

  • En händelse som under andra omständigheter kunde ha lett till skada eller olycksfall men som inte gjorde det denna gång.

 

Tillsyn

  • Övervakning utförd av myndigheter som Arbetsmiljöverket för att säkerställa att arbetsgivare följer arbetsmiljölagstiftningen.
     

bottom of page